Kerek
születésnap közeledik ez év őszén.
20 éves születésnapját
ünnepli a Magyar Mozgáskotta
Módszer.
Kezdetekben csetlő-botló, óvodáskorú légúti beteg gyermekek komplex sportterápiájában kezdtük alkalmazni a mozgáskottázás alapötletét.
Ekkor
sokkal többen voltak akik csak
„babarajzírást” láttak
benne, de
néhányan, köztük az Alapozó
Terápia
vezető szakemberei is biztattak,
inspiráltak a továbblépésre.
Köszönet
érte! Sokat fejlődtünk, sokat tanultunk az elmúlt
évtizedekben. Az eltelt időszakban
már több mint 1500 helyen
sikeresen alkalmazzák a
mozgáskottázást, elsősorban az
óvodás gyermekek fejlesztésében, de egyre
intenzívebb a kisiskolások
számára több
területen mint az olvasás-írás
előkészítés, számfogalom, stb.
kidolgozott kognitív
mozgásterápiás alkalmazás is.
Nem volt
nehéz beleszeretnem a
mozgásnak és a sportnak
ebbe az aspektusába, hiszen
úgy
lettem testnevelő tanár, hogy ha
gyermekkoromban elérhető lett volna a mai
mozgásterápiás paletta biztosan
mindegyiket ajánlották volna.
Akkoriban
még nem volt se
Alapozó terápia, se TSMT, de
még Ayres terápia sem. Volt
viszont egy kiváló
testnevelő tanárom Halmos Péter,
később egy atyai edzőm Balogh Béla akik
megmutatták, hogy türelemmel,
szorgalommal, szeretettel és
elfogadással ha kerülő utakon
is, de nem
csak az ügyesség és az erő pótolható,
hanem kudarcok helyett annyi
örömöt,
élményt kaphatunk az oda
vezető úton
amely meghatározza az egész életünket.
Igen,
ez egy hivatás, elköteleződés a mozgás
és a sport
felé, legyen az versenysport,
szabadidős
elfoglaltság vagy mozgásterápia.
A
Mozgáskotta Módszer
szakmai megalapozottságát
biztosította saját érzelmi
elköteleződésemen és kitartó
szorgalommal a versenysportban
töltött éveken túl, hogy
több sportágból edzői, oktatói
képesítést szereztem, elvégeztem
az
Alapozó terápiát, a mai napig aktívan
sportolok, versenyzek és
közben harminc éve igyekszem ezt a tudást
és lelkesedést a gyerekeknek és a felnőtteknek
is átadni. A
visszajelzések
szerint sikerrel.
Pszichológusként
is a
mozgás és a sport elkötelezett híve vagyok, a
jól megválasztott aktív
életmód
bizonyítottan a testi-lelki
vitalitás elengedhetetlen eleme, sok esetben annak
visszaszerzésében is kulcs
szerepet kap.
12
éve a Szegedi Egyetem Pedagógiai Karán
elindítottuk a
mozgáspszichológia kurzust, amely a jövő
pedagógusainak igyekszik
szemléletformáló, bevezető ismereteket
nyújtani. Változó
időkben élünk, ebben a
spontán mozgásos lehetőségek is
átalakultak, így a tervszerű és szakszerű
mozgásos nevelés
jelentősége minden korosztálynál
megnövekedett. Sokszor azt is „mesterségesen”
kell pótolnunk ami régebben még
a természetes napi élet
velejárója volt,
sokszor még a gyaloglást is. Nem véletlen, hogy sorra nyílnak
a fitness
termek, aerobic stúdiók, újabbnál
újabb sportok jelennek meg a palettán.
Az
időben elkezdett, folyamatosan fejlődő mozgásfejlesztés,
mozgásos terápiák tehát nem
a divat múló kellékei, hanem
a korszerű eszközökkel és
módszerekkel
megvalósított kisgyermekkori mozgásos
nevelés eszközei. Ez korunk
egyik kihívása.
Ebben a munkában találtam
meg a hivatás és az alkotás
örömét, ebben
vállal részt nagy
lelkesedéssel a
Mozgáskotta Módszer fejlesztésében
és
átadásában dolgozó kollektívánk.