Van-e
életünknek nagyobb ajándéka
mint gyermekeink sikere, boldog mosolya?
A
Soros
Alapítvány
segítségével kifejlesztett Magyar
Mozgáskotta Módszer a
gyermekközpontú módszertani
kutatások legújabb
eredményeként olyan tervszerű és
hatékony eszközt kínál a
pedagógusoknak, fejlesztőpedagógusoknak, amely a
kisgyermekkor testi és pszichológiai
sajátosságaihoz alkalmazkodva
játékos módon fejleszti a gyermek
testi, kognitív, affektív és
viselkedéses funkcióit. Olyan
módszert, amely tornaterem híján a
csoportszobák
átrendezésével is alkalmat
nyújt arra, hogy a mozgás és a sport a
mindennapok meghatározó
élményévé
váljon.
A Mozgáskotta módszer
átlépve a testnevelés alapvetően a
mozgásszerkezet térbeli jegyeit
hangsúlyozó,
teljesítmény-centrikus
szemléletén, a hagyományos
sportági mozgásoktatás olykor merev
tradicióin, egy új szemléletet
érvényesít. A mozgást
magát nem csak közvetlen
célként, hanem a
szabályozás, a veleszületett
diszpozíciók
kibontakozásának,
kibontásának céljaként
és egyben adekvát eszközként
értelmezi. Ebben a programban a mozgásos
tevékenységet
megvalósító
személyiség funkcióinak komplex
fejlesztése ugyanolyan hangsúllyal szerepel, mint
az alkalmazott mozgások térbeli,
időbeli-dinamikai szerkezete. A konkrét mozgásos
teljesítmény így olyan
összetett produktuma a gyerekeknek, amelyben a fizikai
adottságokon túl, az idegrendszeri
információs mozgások, a
személyiségszintű
kompenzálási folyamatok - mint
önszerveződő folyamatok - is
különös hangsúlyt nyernek.
A természetes mozgásfejlődés
éa az alkalmazott sportági mozgások
aprólékosan lebontott elemei, valamint az
összetett gyakorlatokban felhasznált
kognitív funkciók,
reprezentációk - más
megközelitésben - az agyi funkciók
mozgásos megnyilvánulásai. Ezekből az
elemekből a fejlesztési feladatok szerint
összeállított,
különböző nehézségű
mozgásprogramok tehát a
szabályozó rendszerek és a
mozgató szervrendszer együttes
fejlesztését, ökonomikus
harmonizációját
szolgálják. Ideális esetben az
önfejlődés katalizátoraiként,
lépcsőfokaiként szolgálnak.
Végső soron magát a
személyiséget teszik alkalmassá arra,
hogy a (mozgásos és nem mozgásos)
megnyilvánulásait motiváltan,
összerendezettebben és eredményesebben
hajtsa végre. A módszer gyakorlatában
az érzelmek, az ismeretek, a képzelet, a
figyelem, a gondolkodás, az emlékezés
dominál, természetesen a cél szerinti
fizikai terhelés mellett.
Az önmagukban is összetett gondolati
mozgásminták kialakulását
(és megvalósulását) a
módszer során alkalmazott
eszközök szín és
formagazdagsága, a felhasználható
reprezentációk sokszínűsége
és a folyamatosan jelen lévő érzelmi
töltés cél szerinti
variálhatósága segíti. A
mozgásfejlődést, a figyelem és
emlékezet, stb. fejlesztését, az
ideg-izom kapcsolatok kialakítását a
térben folyamatosan jelen lévő,
vizuálisan is követhető mozgáskotta
abban az életkorban (fejlődési szinten)
segíti hatékonyan, ahol a verbális
és tudatos tanulás még nem, vagy
kevésbé jellemző. A kedvező mozgásos
attitűd kialakulásában a kompetencia
élmény és a tudatosan alkalmazott
nevelői kommunikációs technikák
meghatározóak. A módszer jelenleg
leginkább alkalmazott - folyamatosan fejlődő
változatában - az eredeti
mozgáskottás feladatokon túl
más minőségek, illetve speciális
kognitív-mozgásos gyakorlatok is szerepelnek.
Tekintettel arra, hogy a Mogzgáskotta
szemléletében a veleszületett fizikai
képességek
(állóképesség, erő,
ügyesség, stb.), a kognitív
képességek, az érzelmi
összetevők és a
személyiségszintű
szabályozás maga is programszinten kezelt,
így olyan gyermekek számára is
értékes, élvezetes
alternatívát jelent, akik a
teljesítményközpontú
mozgásoktatásban kevésbé
jeleskedtek, esetleg elfordultak attól.
A módszer során a bonyolult
szabályozást feltételező
tényleges és információs
mozgásformákat a gyermekek
fejlettségének megfelelő egyszerűbb elemekre
bontjuk, amelyeket a gyermeki fantáziához
közelálló vizuális,
akusztikus stb. szimbólumokkal jelölünk. A
szimbólumok jelentését konszenzusos
alapon kiépítjük,
"kijátszuk". A nyuszik, mókusok,
lábnyomatok, stb. által kottaszerűen
megjelenített (mozgás)feladatok algoritmikus
egymásra
építésével,
gyakorlásával mint élvezetes
játékok fűzérével -
nagyrészt
implicit módon - fejlődik gyermekeink figyelme,
önfegyelme, stabil ismereteket szereznek testükről,
felfedezik a teret és az időt, a gondolat és az
emlékezet hatalmát, a kompetencia
boldogságát. Eközben testi
képességeik és
(mozgás)szabályozásuk olyan szintre
fejlődik, amely sokszor a felnőttek számára is
komoly kihívást jelent.
Eredetileg a MOZGÁSKOTTA MÓDSZERT 3-7
éves gyermekek számára alkottuk meg,
értékes segítség lehet az
általános iskolák alsó
tagozatos gyermekeinek célzott
fejlesztésében, vagy akár a felnőttek
terápiás, esetleg csupán
szórakoztatást célul tűző
játékfoglalkozásain is.

fitness
kft.


